Peranan guru dalam melaksanakan
dasar MBMMBI
Sebelum kita berbicara lebih lanjut mengenai Peranan Guru
dalam Melaksanakan Dasar MBMMBI ini, apa kata kita lihat dahulu definisi MBMMBI ini.
Memartabatkan Bahasa Malaysia bermaksud meletakkan Bahasa Malaysia
pada tempat yang sepatutnya, sesuai dengan kedudukannya sebagai bahasa
kebangsaan seperti yang termaktub dalam Perkara 152, Perlembagaan Malaysia.
Bahasa Malaysia juga merupakan bahasa pengantar utama pendidikan berdasarkan
Akta Pendidikan 1996.
Memperkukuh Bahasa Inggeris membawa maksud memantapkan
penguasaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa yang wajib dipelajari, bahasa
komunikasi dan bahasa ilmu di peringkat nasional dan antarabangsa.
Peranan Guru dalam Melaksanakan
Dasar MBMMBI
- Pendekatan Modular Kurikulum Bahasa Malaysia – Penguasaan asas kemahiran berbahasa diperkukuh melalui pendekatan modular yang bersepadu, seimbang dan holistik menerusi modul P&P.
- Asas Berbahasa (Basics To Basics) – Pengukuhan asas berbahasa dilakukan secara berstruktur dan sistematik. Asas berbahasa pradengar, prabunyi, prabaca dan pratulis diperkukuh melalui modul P&P yang menerapkan elemen menyeronokkan dalam seni bahasa. P&P tatabahasa adalah berasaskan sistem bahasa yang betul dan dilakukan secara bersepadu dalam konteks.
- Didik Hibur – Pendekatan P&P Bahasa Malaysia akan menyediakan suasana yang lebih menyeronokkan dan menarik melalui pelbagai kaedah. Kemahiran mendengar, bertutur, membaca, menulis, tatabahasa dan seni bahasa akan disulam dengan dengan aktiviti penerokaan, pencarian maklumat, pelaporan dan penghasilan produk.
- Penggunaan Bahasa Malaysia Standard Merentas Kurikulum – Penggunaan sistem bahasa yang betul dalam mata pelajaran lain akan menyokong P&P Bahasa Malaysia. Penggunaan dialek tempatan atau bahasa pasar mesti dipantau agar tidak menjejas standard dan mutu Bahasa Malaysia itu sendiri.
- Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam P&P – Penggunaan teknologi makluamt seperti perisian, e-mel, laman sembang dan laman web dapat menyediakan P&P yang bersifat interaktif serta nenghiburkan. Satu portal akan diwujudkan untuk menghimpunkan bahan penulisan serta menyediakan forum bagi penggiat bahasa, para pendidik, sasterawan, pelajar serta pengguna Bahasa Malaysia untuk berbincang, mengkaji dan mencari maklumat tentang Bahasa Malaysia.
- Program Bacaan – Program bacaan seperti Komponen Sastera dalam Bahasa Malaysia (KOMSAS), Buku Sastera Sekolah Rendah, Bacaan Awal Berstruktur dan NILAM diteruskan. Beberapa penambahbaikan akan dilakukan supaya pembacaan bahan sastera dapat ditingkatkan.
- Guru Bahasa Malaysia Berkualiti – Guru yang mengajar mata pelajaran ini perlu beropsyen Bahasa Malaysia untuk memastikan kualiti dari segi ilmu pedagogi. Guru digalakkan menghadiri kursus peningkatan profesionalisme yang memberikan pendedahan tentang perkembangan terkini ilmu pedagogi dan juga perkembangan bahasa daripada pakar dari dalam dan luar negara.
- Persekitaran Pembelajaran yang Kondusif – Pemantauan daripada aspek kebersihan, keceriaan dan keselamatan di sekolah dipertingkatkan dari masa ke semasa bagi memastikan saiz kelas, serta keadaan fizikal bilik darjah dan sekolah lebih kondusif untuk P&P.
- Bahasa Malaysia Bahasa Ilmu dan Komunikasi – Usaha menterjemah karya agung dari Eropah, Amerika dan Asia perlu diperhebatkan. Melalui cara ini perluasan ilmu melalui pembacaan dalam Bahasa Malaysia dapat dipergiat, seterusnya menggalakkan budaya membaca dalam kalangan masyarakat. Penggunaan Bahasa Malaysia juga mestilah tekal dan mantap dalam semua urusan rasmi agar hasrat 1Malaysia terlaksana melalui identiti negara bangsa.
- Kolaborasi Antarabangsa Kursi Bahasa Malaysia di Universiti Luar Negara – Satu kolaborasi yang mantap antara Malaysia dengan negara lain akan diwujudkan dengan menubuhkan kursi Bahasa Malaysia di universiti luar negara.
- Syarat Layak Masuk Institut Pengajian Tinggi – Pelajar yang mengikuti pengajian di universiti hendaklah diwajibkan mendapat kepujian dalam Bahasa Malaysia di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia sebagai syarat masuk.
DASAR MEMARTABATKAN BAHASA MALAYSIA
DAN MEMPERKUKUH BAHASA INGGERIS
(
MBMMBI )
1.
|
Apakah
itu Dasar MBMMBI?
|
Dasar MBMMBI ialah dasar
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) untuk memastikan penggunaan bahasa
Malaysia sebagai bahasa pengantar di semua sekolah kebangsaan dan sekolah
menengah serta memastikan murid boleh menguasai bahasa Malaysia dan bahasa
Inggeris dengan fasih dan betul.
|
|
2.
|
Apakah
perbezaan antara Dasar PPSMI dan Dasar MBMMBI?
|
Dasar PPSMI menetapkan
penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengajaran dan pembelajaran
(p&p) sains dan matematik di sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan
Tamil dan sekolah menengah. Dasar MBMMBI menetapkan penggunaan bahasa
Malaysia sebagai bahasa p&p sains dan matematik di sekolah kebangsaan dan
sekolah menengah, bahasa Cina di sekolah jenis kebangsaan Cina dan bahasa
Tamil di sekolah jenis kebngsaan Tamil.
|
|
3.
|
Bagaimanakah
Dasar MBMMBI dilaksanakan di sekolah?
|
Dasar MBMMBI dilaksanakan
di sekolah melalui pendekatan mengembalikan peranan bahasa Malaysia
sebagai bahasa p&p sains dan matematik, meningkatkan penguasaan bahasa
Malaysia dan bahasa Inggeris melalui pelaksanaan tambahan waktu
p&p, transformasi kurikulum, peningkatan kapasiti guru dan sumber
manusia, penyediaan bahan dan peralatan serta mengintegrasi Teknologi
Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam p&p.
|
|
4.
|
Mengapakah Dasar MBMMBI
diperkenalkan?
|
Kajian yang dijalankan oleh
pelbagai pihak mendapati PPSMI tidak dapat dilaksanakan seperti yang
dihasratkan. Hasil kajian juga mendapati murid sukar memahami mata pelajaran
matematik dan sains dalam bahasa Inggeris. Murid mengambil masa yang lama
untuk memahami konsep matematik dan sains kerana mereka tidak faham bahasa
Inggeris. Hal ini memaksa guru-guru untuk mengajar dalam bahasa
Malaysia supaya murid dapat memahami kedua-dua mata pelajaran tersebut.
Masalah seperti ini bukan sahaja dialami oleh sekolah-sekolah di luar bandar,
tetapi juga di bandar. Oleh yang demikian, sekiranya PPSMI diteruskan,
sebahagian besar murid di negara kita tidak akan dapat menguasai ilmu
matematik dan sains dengan baik dan mereka akan terus ketinggalan. Kajian KPM
juga menunjukkan bahawa kebanyakan sekolah telah melaksanakan p&p sains
dan matematik dalam bahasa Malaysia.
|
|
5.
|
Bagaimanakah pendekatan
soft landing dilaksanakan di sekolah?
|
Dasar
MBMMBI dilaksanakan secara berperingkat-peringkat (soft landing) mulai
tahun 2010. Dalam proses peralihan ini, p&p sains dan matematik boleh
menggunakan bahasa Inggeris dan/atau bahasa Malaysia di sekolah kebangsaan
dan sekolah menengah, bahasa Inggeris dan/atau bahasa Cina di sekolah jenis
kebangsaan cina, bahasa Inggeris dan/atau bahasa Tamil di sekolah jenis
kebangsaan Tamil. Ini bertujuan membantu guru dan murid menyesuaikan diri
dengan perubahan dasar berkenaan. Soft landing membolehkan murid
sekolah rendah dan sekolah menengah yang telah mengikuti p&p sains dan
matematik dalam BI pada atau sebelum tahun 2010 meneruskan penggunaan BI
sehingga tamat Tingkatan Lima berdasarkan kesediaan guru dan murid di
sekolah. Dengan
pendekatan soft landing ini, p&p matematik dan sains di sekolah
rendah akan dilaksanakan dalam bahasa Malaysia sepenuhnya pada tahun 2016.
Manakala di sekolah menengah, penggunaan bahasa Malaysia sepenuhnya bagi
kedua-dua mata pelajaran ini adalah pada tahun 2021.
|
Memberi info yang berguna.
ReplyDeleteBagus. Info yang dapat menambah pengetahuan am saya.
ReplyDelete